Pages Menu
Categories Menu

Algemeen voedingsadvies

Een goede en gebalanceerde voeding is een van de steunpilaren van onze gezondheid. Tegenwoordig kunnen we kiezen uit ontzettend veel ongezonde en gedenatureerde voedingsmiddelen, wat het moeilijk maakt altijd verantwoorde voedsel tot ons te nemen. Vaak weet men niet goed wat goede en slechte voeding inhoudt en welke producten verstandig zijn en welke niet.

Welke tips zijn er om uzelf een gezond eetpatroon aan te meten?

Een gezond voedingspatroon hoeft niet moeilijk te zijn en u hoeft zeker geen honger te lijden. Bovendien hoeft u uw eetgewoonten niet radicaal te veranderen als u uw voedingspatroon wilt verbeteren. Wel geniet u van een sterkere gezondheid en bevorderd het de genezing van uw lichaam.
Om u op weg te helpen naar een gezond(er) lichaam en een sterke weerstand, geven we u hieronder een aantal adviezen om een verantwoorde keuze in voedingsmiddelen te maken.

Algemeen:

  • beschouw eten als iets belangrijks. Neem er de tijd voor, concentreer u op de maaltijd en eet nooit gehaast
  • kauw zorgvuldig, dat zorgt voor een goede spijsvertering
  • drink niet of nauwelijks tijdens het eten; bij zorgvuldig kauwen is drinken niet nodig
  • gebruik zo mogelijk biologische producten, die geteeld zijn zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen
  • gebruik geen aluminium pannen
  • eet zo weinig mogelijk tussen de maaltijden door, vooral niet na de avondmaaltijd (ook geen fruit)
  • wees zeer matig met scherpe kruiden

Vlees/vis:

  • neem biologisch vlees zonder antibiotica en groeihormonen, zoals vrije uitloop kippen en vlees van grazende koeien.
  • plantaardige eiwitten uit gefermenteerde tempeh, quorn, peulvruchten en noten
  • vermijd varkensvlees
  • vervang vleesextracten (zoals Maggi) door plantaardige bouillon

Groente/fruit:

  • gebruik groenten en fruit niet in een maaltijd, liefst fruit bij het ontbijt en als tussendoortje en niet na 16.00 uur i.v.m. gisting in de darm.
  • eet zo mogelijk rauwe, gesmoorde of geroerbakte groenten in plaats van gekookte en liever verse groenten (van het seizoen) in plaats van conserven
  • neem dadels, vijgen, ongezwavelde rozijnen, gedroogde abrikozen, cranberries en/of wat noten als een tussendoortje

Granen/meelproducten:

  • eet weinig aardappelen, rijst, gierst, boekweit, tarwe of pasta. Als u deze producten eet neem dan zoveel mogelijk volkoren

Dranken:

  • drink in plaats van limonades, koolzuurhoudende dranken en kant en klaar vruchtensappen, liever groene of witte kruidenthee en zelf geperste fruit of groentesappen.
  • gebruik 1-2 kopjes koffie en niet meer dan 1-2 glazen wijn per dag.

Overige:

  • drink geen melk en andere zuivelproducten. Biogarde of kwark/yoghurt/kaas van de geit of schaap mogen wel.
  • gebruik zo min mogelijk bewerkte producten en vermijd producten met conserveermiddelen of kunstmatige (geur-kleur-smaak) stoffen.
  • gebruik geen witte suiker of kunstmatige zoetstoffen (zo nodig stevia, ahornsiroop, agavenectar) en geen zout (zo nodig ongeraffineerd zeezout)
  • vervang slasaus of azijn door Molkosan of citroen en koudgeperste olijf- of zonnebloemolie
  • vermijd gedenatureerde vetten (verhitte, geharde) zoals de gefabriceerde margarines, halvarine, bak- en frituurvetten, slaolie en mayonaise
  • gebruik liever kokosvet of roomboter voor op de boterham
  • voor bakken en braden kokosvet, roomboter of olijfolie
  • door de yoghurt en salade koudgeperste olijf-, lijnzaad- en zonnebloemolieEen dagindeling ziet er dan ongeveer zo uit:
    • neem als ontbijt yoghurt met fruit en wat olie
    • als lunch een rauwkost salade met vis, vlees of geitenkaas
    • als diner vlees/vis/tempeh/ei met meerdere groenten.
    • tussendoor (gedroogd) fruit en noten en 1,5 tot 2 liter water.

    Heeft u vragen over deze voedingsadviezen of wilt u met ons een persoonlijk, anti-allergisch dieet samenstellen, neem dan gerust contact op met onze praktijk.

Seo Packages