Pages Menu
Categories Menu

Hypoglykemie Dieet

Hypoglykemie betekent dat iemand een te lage of een schommelende bloedsuikerspiegel heeft. Diabetes is hier het tegenovergestelde van. Wanneer iemand diabetes heeft, is er sprake van een tekort aan insuline, zodat er teveel suiker in het bloed zit. Bij hypoglykemie geeft de alvleesklier teveel en onregelmatig insuline af, waardoor er een tekort aan suiker in het bloed zit. Symptomen van te weinig suiker in het bloed zijn bijvoorbeeld een hongergevoel tussen de maaltijden in, ongewone vermoeidheid, concentratie- of geheugenproblemen, stemmingswisselingen, depressies of een sterke behoefte aan snoepen tussen de maaltijden door. Door de voedingsmiddelen af te stemmen op het Hypoglykemie Dieet kunnen de klachten van een tekort aan suiker in het bloed worden verminderd.

Welk voedsel wordt aanbevolen tijdens het Hypoglykemie Dieet?

Vis, gevogelte en vlees (behalve varkensvlees) is toegestaan tijdens het Hypoglykemie Dieet. Voor wat betreft zuivel is magere kwark een mogelijkheid. Zonnebloem-, lijnzaad- of saffloerolie mogen als vetten worden gebruikt. Brood en granen moeten van volkoren zijn, net als pasta en crackers. Noten, zaden en peulvruchten worden ook aangeraden, net als kruidenthee of Bambu van Dr. Vogel. Suiker is niet toegestaan, maar ahornsiroop of Stevia-druppels kunnen wel als zoetstof gebruikt worden om de smaak van voedingsmiddelen aan te passen.
Pas na twee weken mag u fruit (met minder dan 15% koolhydraten) beperkt invoeren in het Hypoglykemie Dieet, zoals citrusfruit, aardbeien, bessen, meloenen, perziken en mango’s.

Welk voedsel wordt afgeraden tijdens het Hypoglykemie Dieet?

Suiker en soortgelijke producten zoals honing, druivensuiker, vruchtensuiker, glucose en sorbitol zijn verboden tijdens het Hypoglykemie Dieet. Dit worden enkelvoudige geraffineerde voedings-middelen genoemd. Ook samengesteld geraffineerd voedsel is niet toegestaan. Hieronder vallen o.a aardappelmeel, bloem, pasta, wit brood en witte rijst. Ook afgeraden worden bepaalde groenten, namelijk deze die rijk zijn aan meer dan 15% koolhydraten, bijvoorbeeld groene erwten, mais, aardappelen of gedroogde bonen. Hetzelfde geldt voor fruit met meer dan 15% koolhydraten. Dit zijn bijvoorbeeld appels, peren, kersen, druiven, ananas, dadels, rozijnen en bananen. Zoetigheid is vanzelfsprekend ook niet toegestaan, net als alcohol, koffie, thee, cola en andere frisdranken met suiker. Ook bij het Hypoglykemie Dieet is het belangrijk om kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen, conserveermiddelen en de zogenaamde E-nummers te vermijden.

Welke andere tips zijn er tijdens het Hypoglykemie Dieet?

Voor mensen die lijden aan hypoglykemie zijn er nog meer hulpmiddelen om de klachten te verminderen. Zo is het vaak verstandiger om zes keer per dag een kleinere maaltijd te nuttigen. Op deze manier blijft de bloedsuikerspiegel beter op peil. Eiwitrijk ontbijten helpt ook om het teveel aan insuline te beperken. Het is tevens belangrijk het voedsel goed te kauwen, om de maag zoveel mogelijk te ontzien en de spijsvertering te bevorderen. Als de maaltijd zwaar valt, is het verstandiger om geen eiwitten (vlees, kaas of melk) te combineren met koolhydraten (brood, rijst of aardappelen). U kunt dan een ‘eiwitdag’ afwisselen met een ‘koolhydraatdag’, of een eiwitmaaltijd met een koolhydraatmaaltijd.
Beter is het om fruit niet als toetje te nemen, maar het juist tussen de maaltijden door te nemen. Groenten of rauwkost mogen tijdens het Hypoglykemie Dieet echter op elk moment gegeten worden.

Wilt u meer informatie over het Hypoglykemie Dieet of hierbij begeleid worden, dan bent u van harte welkom bij onze praktijk.

Seo Packages