Pages Menu
Categories Menu

Een nieuwe leefstijl

Iedereen wil natuurlijk zo lang mogelijk leven en zo lang mogelijk fit blijven. Om dit te bewerkstelligen hebben wij een aantal richtlijnen en adviezen voor u, zodat u zich gezond en energiek blijft voelen. De adviezen om de nieuwe leefstijl toe te kunnen passen, delen wij in aan de hand van zeven kernbegrippen: voeding, water, beweging, ontspanning, ontgiften, nachtrust en positiviteit. Hieronder zullen we deze begrippen van de nieuwe leefstijl uitgebreid toelichten.

Hoe richt u uw nieuwe leefstijl in?

Het zeven-stappen-plan ziet er als volgt uit:

Voeding:

Een evenwichtig eetpatroon is cruciaal voor een goede gezondheid. We werken niet met de bekende schijf van vijf. Wij adviseren plantaardig voedsel, dierlijke eiwitten en essentiele vetzuren. Onder gezonde plantaardig voedsel vallen o.a. peulvruchten, groene groenten, fruit, zaden en noten en plantaardige oliën en eiwitten (quorn en tempeh). Dierlijke eiwitten kunt u nemen in de vorm van kleine vissoorten, biologisch vlees en kip, een ei per dag en geiten- of paardenmelk. Neem geen varkensvlees, geen zuivelproducten en geen margarine/halvarines en bakvetten.
Verder is het belangrijk om geen gewone thee, frisdranken en kant en klare fruitsappen te drinken. Het gebruik van nicotine uiteraard te stoppen. Als U het lekker vindt,  geniet van 1 of 2 glazen rode wijn,1-2 kopjes koffie en een stukje donkere pure chocolade (liefst raw).
Producten met kunstmatige toevoegingen (E-nummers) kunt u beter vermijden. Mineralen zoals calcium, magnesium en zink, multivitaminen en Omega-3-vetzuren worden juist aangeraden, net als kruidenthee, chlorella en zeezout. Eetgewoonten zijn minstens zo belangrijk als de voedingsmiddelen. Het is beter om twee tot drie uur voor het slapengaan niet meer te eten, tijdens de maaltijden niet  te drinken (beter is het 1/2 uur voor het eten 2 glazen water te drinken), goed te kauwen en groenten rauw of licht gestoomd te eten.

Water:
Zoals u ook op de pagina De noodzaak van water kunt lezen, is voldoende vocht ontzettend belangrijk om fit te blijven. Het beste is om gezuiverd, mineraalarm water te drinken. Lukt dit niet, dan is bronwater beter dan kraanwater. Afhankelijk van de hoeveelheid transpiratie moet u anderhalf tot twee liter water per dag drinken.

Beweging:
Een half uur tot een uur beweging per dag is een belangrijk onderdeel van de nieuwe leefstijl. U kunt wandelen, fietsen, zwemmen of bijvoorbeeld yoga beoefenen.

Ontspanning:
In ons dagelijks leven staan we vaak bloot aan stress. Daarom is het belangrijk voldoende rust in lichaam en geest te brengen. Dit kan bereikt worden door te sporten of te mediteren, yoga- of ademhalingsoefeningen voor het slapen te doen. Ook lachen, zingen en dansen is een vorm van ontspanning.

Ontgiften:
In onze praktijk bieden wij tal van mogelijkheden aan om uw lichaam grondig te reinigen van binnenuit. Voorbeelden daarvan zijn detoxen, (sap) vastenkuur, hoge darmspoeling en een lever- en galreiniging.

Nachtrust:
Actief zijn is net zo essentieel als rusten. Zorg voor zeven tot acht uur slaap per nacht en ga op een vast tijdstip naar bed. Zo houdt u een gezond ritme aan en benut u uw energie optimaal.

Positiviteit:
Met uw geest kunt u ook veel goeds doen voor uw lichaam. Probeer negatieve gevoelens zoals haat, wraak en jaloezie zoveel mogelijk te mijden. Zorg (eventueel met hulp) voor een opgeruimde, stabiele geestelijke gesteldheid, zodat de wisselwerking tussen lichaam en geest in evenwicht is.

Heeft u vragen over deze nieuwe leefstijl en de zeven stappen, of wilt u begeleiding bij een gezonder leefpatroon, neem dan gerust contact op met onze praktijk.

Seo Packages