Pages Menu
Categories Menu

Reuma Dieet

Wanneer u veel last heeft van reuma en/of artritis, dan kan dit Reuma Dieet, naast eventuele andere natuurgeneeskundige therapieën, uw klachten aanzienlijk verminderen. Het dieet is afkomstig van Dr. Bircher Benner (1867-1939), een Zwitserse arts en een voorloper op het gebied van levensmiddelenonderzoek. Hij geloofde dat een uitgebalanceerd dieet van rauwe groenten, fruit en noten de patiënt kon genezen. Dr. Bircher Benner staat ook bekend als de uitvinder van de muesli.
De basis van het Reuma Dieet is: gebruik heel weinig dierlijke eiwitten, weinig zout en geen gedenatureerd voedsel. Daarbij is lichaamsbeweging belangrijk, op tijd gaan slapen en opstaan en niet gehaast eten.
Lekker eten klaarmaken is heel goed mogelijk met het Bircher Benner Dieet (ofwel het Reuma Dieet), het vraagt slechts wat oefening en fantasie. Kookboeken die u hierbij helpen zijn o.a. Lekker koken zonder vlees van Henriette Holthausen, De alternatieve keuken van Greet Buchner en Reuma en Arthritis van Bircher Benner.

Welke voeding wordt aanbevolen bij het Reuma Dieet?

Ten eerste zijn bij het Reuma Dieet veel rauwe groenten en fruit belangrijk. Volkoren producten (ook volkoren macaroni en spaghetti) en andere volwaardige graanproducten zijn ook geoorloofd tijdens dit Reuma Dieet, zoals zilvervliesrijst, boekweit, gerst-, haver- en maisvlokken of gierst. Voor broodmaaltijden geldt dat volkoren en roggebrood gegeten mag worden, net als knäckebrot, volkoren crackers en algentoast.
Daarbij is edelgist aan te raden, wat veel toegestane eiwitten bevat, tarwekiemen en noten. Pinda’s en walnoten worden bij het Reuma Dieet juist niet aangeraden.
Na enige tijd kan het Reuma Dieet uitgebreid worden met soms een ei, wat kaas en (karne) melk of yoghurt, alles met mate.
Voor wat betreft het drinken tijdens het Reuma Dieet wordt kruidenthee en bamboekoffie (van Dr. Vogel) aangeraden.

Welke voeding wordt afgeraden bij het Reuma Dieet?

Vlees, vis en gevogelte mogen tijdens het Reuma Dieet niet worden genomen. Hetzelfde geldt voor koffie, gewone thee, chocolade, alcohol of nicotine. Het Reuma Dieet raadt het in het algemeen af voedsel met kunstmatige toevoegingen te nemen, zoals kleur-, geur- en smaakstoffen en conserveermiddelen.
Witte meel, witte rijst, gewone macaroni en spaghetti en koekjes, biscuits en cake zijn tijdens het Reuma Dieet ook niet aan te raden. Dit noemt men gedenatureerde voedingsmiddelen. Verse groenten zijn vele malen beter dan blikgroenten en het zoutgebruik dient tijdens het Reuma Dieet te worden beperkt.

Hoe zien de maaltijden er per dag uit tijdens het Reuma Dieet?

De kookboeken kunnen u daarbij helpen, maar hieronder vindt u een voorbeeld van drie maaltijden en het drinken, met alleen voedingsmiddelen die tijdens het Reuma Dieet zijn toegestaan.

Ontbijt:
Bij voorkeur muesli. Zelf samengestelde muesli om tijdens het Reuma Dieet te eten is goedkoper en eenvoudig: meng havervlokken, edelgist, tarwekiemen, citroensap en honing (van alles 1 lepel) met fruit. Dit kunt u aanlengen met wat water.

Lunch:
Begin met fruit of rauwe groenten. Beleg het brood alleen met een beetje boter, of met fruit, tomaat, komkommer of notenpasta. Later in het Reuma Dieet mag ook appelstroop, goede jam of kaas worden gebruikt en mag er een glas melk bij worden gedronken. In het begin drinkt u dan water, bouillon (Vegana bouillonkorrels), vruchtensap, kruidenthee of surrogaatkoffie.

Warme maaltijd:
Begin met rauwkost, daarna het warme eten. Gierst wordt even in een droge pan geroosterd, daarna met een dubbele hoeveelheid water in een kwartier gaar gekookt. Dit smaakt goed met tomaten, ui of kaas en gember. In plaats van vermicelli gebruikt u gierst- of maisvlokken om de soep te binden.

Drinken:
Enkele ideeën voor tijdens het Reuma Dieet zijn water, vruchtensappen (zonder conserveermiddelen), kruidenthee, rooibosthee, surrogaatkoffie, Karvan Cevitam, citroenkwast of Vegana bouillon.

Wilt u meer informatie over het Reuma Dieet of zich hierbij laten begeleiden, dan bent u van harte welkom bij onze praktijk.

Seo Packages